2017. szeptember 7., csütörtök

Komposztálás / Compost



Ti szoktatok komposztálni?
Én nagyon ajánlom, nem szabad félni a dologtól. Egyszerű, látványos, jó segítség a kertben, csak türelem kell hozzá.
Sokféle tapasztalat kering a neten, én úgy vélem, mi ebben is egyszerűen, praktikusan gondolkodunk. Állíts megfelelő komposzttárolót, dobálj bele mindent, ami mefelel komposztálásra, és várd meg, míg elkészül. :)

Kicsit konkrétabban, nekem két műanyag tárolóm van egymás mellett. Mivel kicsi a kertünk és nincs eldugott sarka, az oldalkertben vannak, a kerítés mellett, ahol úgysem időzünk sokat, mert itt csak gyalogos átmenőforgalom zajlik az előkertből a hátsó kertbe. :)  
Az árnyékos hely ideális a felállításhoz és nálunk sikerült úgy beilleszteni az ágyásba, hogy nem nagyon látszik sehonnan, de könnyen hozzáférhető.  Kifejezetten erre a célra való, a teteje nyitható, szellőzik, az alján kis ajtó, ahol ki fog jönni a porhanyós anyag, ha elkészül. 
Hogy mikor készül el?  Figyelni kell, de majd jelzi is ő maga. Szerencsés esetben tavasszal van nagyobb mennyiségű friss komposztunk, de nálunk a múlt héten is kirúgta az alsó kis ajtót és kiömlött magától a térkőre.  Jó, színű, friss, laza földszerű anyag terült szét, öröm nézni. :)

A kettő tárolóból mindig csak az egyiket töltjük, a másik tele pihen  1-2 szezont. A tudomány szerint rendszeresen kellene forgatni, de bevallom, nem nagyon szoktam, néha meglocsolom, ha száraznak látom a tetejét.

Ami belekerül: 
minden konyhai zöldhulladék, ami hámozásból, pucolásból marad. Kávé, teafilter. Kevés levágott fű, fahamu a kandallóból, régi virágföld, de ezekkel csínján, ne legyen belőlük aránytalanul sok. Lehullott levelek, ha nem tűnnek betegnek. Kerti nyesedék.  Nem magzó, elnyílott virágrészek. Hullott, túlérett gyümölcs. Dinnyehéj. Zöldségszár, pl újhagyma, karalábé, amit én haza szoktam hozni, nem szedetem le a piacon a zöldjét.  Kifáradt növényi részek a konyhakertből. 
De biztos nem jutott most minden eszembe. :)

Ami nem kerül bele: 
főtt ételmaradék, és semmilyen olyan maradék, ami nem növény. Gyomok, krumpli, rózsanyesedék, vagy egyéb tüskés ágak, nagyobb fadarabok, beteg növények, csonthájasok burka. Fenyőfélék, örökzöldek, tűlevelek. 

Mindig is tetszettek a country stílusú konyhákban a kifejezetten komposzt gyűjtögetésére szolgáló edények, ilyenek már nálunk is kaphatóak, természetesen kutyadrágán. Ezért én elkészítettem magamnak egyet, ami jó illik a konyhám hangulatához és a mérete is megfelelő egy nagyobb főzés alkalmával. A régi kis lábasra lakkfilccel írtam, szeretem, mert a teteje is megvan, de ettől függetlenül, én mindig hamar kiviszem a hulladékot. Vagy ilyen munkákra ugye meg lehet kérni a gyerekeket is. :)

A kész, finom komposztot mindig átszitálom, ehhez Papa készített egy óriási szitát, sűrűbb szövésű fém hálót feszített egy akkora fa keretre, ami pont ráillik a talicska tetejére. Erre lapátolom a cuccot, ami nem megy át, mehet a kukába. Minden évben kerül kavics a komposztba, ne kérdezzétek, hogyan, nem tőlem. :) És ne legyenek illúzióink, a komposztálónak mindig lesznek nemkívánatos lakói, de a rigóknak is kell ebéd, szóval ez megoldva.

Ha átszitáltam, kerti földhöz keverem, vagy virágfölddel vegyítve mehet a cserepekbe.

A leggyakoribb kérdés, amit feltettek eddig nekem a komposzttálással kapcsolatban, hogy nincs-e kellemetlen szaga. Nálunk így, ebben a  formában sosem volt gond, nem lehet érezni.

Ha bármit kihagytam, vagy van észrevételetek, szívesen olvasom, talán más is így van ezzel. :)





4 megjegyzés:

  1. De jó, hogy írtál erről! Itt Kaposváron kaptunk az ingyen szelektív kukák mellé ingyen fekete komposztálót is. Úgy emlékszem, kb. olyan, mint a Tietek.
    Mindig féltem a komposztálástól, mert beleakadtam olyan írásokba, amik eltántorítottak. De most felolvastam az írásod Szabinak, talán bátrabbak leszünk. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nem egy nagy mutatvány, szerintem bátran fogjatok bele!
      Na, kíváncsi vagyok, mi kapunk-e valaha ingyen komposztálót....én most tudtam meg "odaát" a hozzászólásokból, hogy van, ahol van ilyen. :)

      Törlés
    2. Bizony, van ilyen. Errefelé is. Na, mondtam én, hogy jó hely ez a Kaposvár. El kell jönnötök megnézni egyszer. :)

      Törlés
    3. :D :D ügyes! Rendben!

      Törlés