2016. szeptember 8., csütörtök

A legjobb lekvár / The Best Jam



Az egyik legjobb lekváromat készítettem el a minap, fekete berkenyéből, amiről ejtenék néhány szót, mert megérdemli a figyelmet, igazán különleges növény. Az első bokrok között volt, amit  ültettünk annak idején, és egyike a legproblémamentesebb növényeinknek. A fekete berkenye bogyójának gyógyhatásait felsorolni is nehéz lenne, a régre visszanyúló tapasztalatok szerint mindenre ható háziszerként tartották számon, és kiemelném a méregtelenítő, gyulladáscsökkentő hatását is. Ha találkoztatok már vele, valószínűbb, hogy kipréselt lé formájában fordult elő a polcokon, de higgyétek el nekem, lekvárként is érdemes kipróbálni.
A bogyók nyersen szinte ehetetlenek, és én is vegyesen főzöm be, most körtével, aminek állaga és édessége kiválóan ellensúlyozza a berkenye fanyarságát. Lehet 40% berkenye - 60% körte aránnyal próbálni, de fele-fele adagban is finom.
Az edénybe kerülés előtt én botmixerrel pürésítem a bogyókat.

Kicsit a növényről. Az ültetés ideje most, ősszel van, ha van kertetek, ne késlekedjetek, nem fogjátok megbánni. Ha nem is a befőzés miatt, hát saját szépségéért is érdemes ültetni belőle a kertbe.
Nagy előnye, hogy (pl. az áfonyával szemben) mindenféle talajon jól érzi magát, jó fagytűrő. Öntermékeny és nagy biztonsággal terem. A bogyóit túléretten sem hullajtja el, viszont a kertünkbe csalja a madarakat, mert ők nagyon szeretik!
Nincs kártevője, szépen elvan nyáron a fényes leveleivel, ami ősszel ragyogó narancsos vörösre színeződik! Emiatt pl. vegyes sövénybe is jól ültethető szerintem.
Nálunk csak egy bokor van, ami nekünk pont elég, és kb. 100-120 cm magas, de a szakirodalom szerint 3 méteresre is megnőhet.
Április végén virágzik, a bogyók augusztusban érnek, az idei szüret mostanra, az iskola első hetére esett.
Én azt mondom, ez a bokor és a termése mindent tud, ami szem-szájnak ingere, de a viccet félretéve, igazán sokat segíthet nekünk az egészségünk megőrzésében. Szóval, ha tehetitek, ültessetek fekete berkenyét! :)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése